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2012Herb

今回の招聘に関して

経験が中枢機構を変化させ、その結果様々な行動表現型が獲得されることは古くから知られてきた。例えば、慢性的ストレスにさらされたヒトや動物は、行動発現の抑制が起こり、うつ様行動を呈するようになる。その他、薬物やアルコール依存症なども、摂取経験により、中枢機構が大きく変容し、その変化は治療困難とさえ言われている。これら精神医学や社会学においても、「経験による神経系の変化と行動の制御」の分子レベルでの研究は非常に重要度の高いものである。
Covington博士は神経機構がどのように経験を記銘し、その情報を基に行動を制御するかを明らかにしてきた。特に薬物中毒がDNAとヒストンの修飾を介して、常習性を確立するかの実証研究を行い、辺縁系と側坐核におけるDnmt3aとΔFosBの発現によるエピジェネティック制御機構を世界で最初に明らかにしてきた(Nature Neuroscience, 13 (9): Nature Neuroscience, 13 (6))。さらにこの神経系の変化を、光感受性タンパク質を神経細胞内に導入し、外部から光操作することで、行動が変化することを突き詰め、回路の変化が実際の行動に関与することも実証してきた(Science, 330 (6002):Journal of Neuroscience, 30 (48))。これらの研究成果は、これまで相関関係を明らかにすることが主体となってきた神経科学と行動解析の研究領域において、新たな分野を切り開くものであり、その技術ならびに解析手法は古典的な神経行動学とは一線を画す内容である。現在は、Duke大学にて神経細胞内における特定の分子の機能を、外部から光操作することで、実際に行動がどのように変容するかの研究に従事している。

招聘予定のCovington博士らの開発してきた光操作マウスの技術を駆使し、菊水がこれまで見出してきた行動を調節する神経回路の同定と組み合わせることで、これまで実証研究が難しいとされてきた社会行動の神経機構の解明に迫ることが可能となる。特に母子関係の良し悪しの評価、さらに養育行動を介した次世代への伝承モデルを用い、幼少期経験がどのような分子メカニズムで養育行動を変容し、それが次世代に遺伝子を介さずに伝承されるかが明らかになろう。これは、これまで心理学的な研究が主体となってきた人と人のつながり、特に親子間の絆形成に関する研究の基礎神経科学的アプローチは皆無に近い状態であったが、これら分野における新たな突破口となり、上述した社会的絆の脆弱化に関わる社会的課題への解決に向けた、分子基盤に基づく多大なる貢献が期待できる。


Schedule

3/3      来日
3/4 休日
3/5~3/6  麻布大学 研究打ち合わせ
麻布大学施設見学、研究室見学、共同研究打ち合わせ
3/7~3/8  九州大学医学部 研究打ち合わせならびにセミナー講演
医学部大学院講義“Resiliency to Social Stress: Role of Chromatin Modifications in Prefrontal Cortex”ならびに医学研究院神経病対医学、神庭重信先生と研究打ち合わせ
3/9     久留米大学医学部 研究打ち合わせならびにセミナー講演
医学部セミナー“The Calm Before the Storm: Neural Activity Predicts Vulnerability to Social Stress”ならびに久留米大学医学部薬理学講座、大西克典先生、西昭徳と研究打ち合わせ
3/10    移動日(福岡-京都)
3/11 休日
3/12~3/13 京都府立医科大学研 究打ち合わせならびにセミナー講演
医学部大学院講義“Resiliency to Social Stress: Role of Chromatin Modifications in Prefrontal Cortex”ならびに大学院医学研究科 解剖学教室 生体構造科学部門、河田光博先生と研究打ち合わせ
3/14    奈良先端科学技術大学 研究打ち合わせ・セミナー講演
GCOE講義“Resiliency to Social Stress: Role of Chromatin Modifications in Prefrontal Cortex”ならびにバイオサイエンス研究科 神経機能科学、駒井章治先生、分子神経分化制御、中島欽一先生と研究打ち合わせ
3/15~3/17 国立遺伝学研究所 研究打ち合わせ・セミナー講演
遺伝研特別講義“The Calm Before the Storm: Neural Activity Predicts Vulnerability to Social Stress”ならびにマウス開発室、小出剛先生、高橋阿貴先生と研究打ち合わせ
3/18    移動日(三島-相模原)
3/19    麻布大学 研究打ち合わせ・セミナー講演
生物科学研究所セミナー “The Calm Before the Storm: Neural Activity Predicts Vulnerability to Social Stress”開催
3/20 休日
3/21    玉川大学 研究打ち合わせ・セミナー講演
GCOEセミナー “The Calm Before the Storm: Neural Activity Predicts Vulnerability to Social Stress”開催ならびに、脳機能研究所、坂上雅道先生と共同研究打ち合わせ
3/22-23   麻布大学 研究打ち合わせ
3/24    離日


Letters from Herb,

I would like to thank you for giving me the opportunity on going to Japan and sharing my work and knowledge with many people all around Japan. I myself was inspired by the studies that are done there. Not only was I able to learn about the studies, I was also able to see and experience beautiful Japanese culture on my days off. I hope we could collaborate in many ways and contribute to the future of science. I think this fellowship is a wonderful program and would like to have another chance in the future when my studies make more progress.

As above-mentioned, I was very impressed by what I saw during this visit. At the same time, however, I was also surprised that I had very little understanding of the research taking place in Japan and was not expecting to see such an active scientific community in this field in Japan before I took this trip. Needless to say, this could be due to my lack of knowledge. On the other hand, I would recommend that Japanese colleagues be more active to attend international conferences to present their work. Often, we read excellent research articles published by Japanese researchers but we could rarely connect the work with the person(s). I think Japanese colleagues should be encouraged to present their work more often at international meetings so that they can be recognized by their excellent work and contribution to the field.

One thing I noticed is an uneven distribution of research resources. Most of the time, traditionally famous research universities and national research institutes have excellent research facilities and sufficient amounts of research funding. In contrast, some other universities end up with less than optimal research facilities and support. The contrast is evident. Even though this situation is somehow understandable, one should be reminded that many scientists in those teaching universities also conduct the highest level of research. Meanwhile, they also face heavy teaching loads and have responsibilities to train undergraduate students who will be the future of science in Japan. It is preferred that some funding mechanisms could be in place to particularly support research work conducted by faculty in the above mentioned teaching universities. In the United States, for example, both the National Institutes of Health (NIH) and National Science Foundation (NSF) have specific mechanisms to provide research funding for teaching and under represented universities and colleges.

Almost all Japanese scientists whom I interacted with during this visit speak English very well. However, I am rather surprised to find that many Japanese students do not speak fluent English. I am not sure where this contrast comes from and why. Although cultural differences are understandable, I believe that communicating with others clearly and efficiently at the world stage is an important ability for a successful scientist and science educator to acquire. Japanese students should be encouraged to enhance their English, especially their oral expression of the language.

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